‘Hé, dat is die docent met die schoenentic!’

Hoe online ambassadeurs de binding op een opleiding vergroten

‘Hé, dat is die docent met die schoenentic!’

Niet alleen docenten houden zich bezig met binding en studiesucces. Deze keer gingen we langs bij communicatieadviseur Pauline Krebbers (EAS), die al bij drie opleidingen enthousiaste docenten en studenten, en zelfs een enkele onderwijsmanager als online social media ambassadeur ‘installeerde’. Pauline, #hoedoejijdat?

Chemie is de vijfde opleiding van Hogeschool Rotterdam die online ambassadeurs inzet. Het tienkoppige team is actief sinds juni 2017. Soms is het nog lastig om inspiratie te vinden voor een post. Communicatieadviseur Pauline Krebbers oppert tijdens het maandelijkse redactieoverleg: “Kunnen jullie niet over je cijfers van de afgelopen tentamenperiode posten?” Uit het lokaal klinkt: “Maar we mochten toch geen negatieve berichten plaatsen?”

“Dat heb ik nooit gezegd,” lacht Pauline. Voor Joost, tweedejaars Chemie, hopen we maar dat hij een grapje maakt. Maar hiermee wordt wel gelijk een heikel punt aangesneden, waar veel opleidingen (en hun managers) van terugschrikken. Mogen de studenten alles posten wat ze willen? Joost legt uit: “In principe wel. We mogen onze mening geven, maar moeten wel duidelijk maken dat het om een mening gaat, dus beginnen met ‘ik vind…’. Natuurlijk kunnen we niet de opleiding de grond in boren.” Pauline vult aan: “Maar dat zouden ze ook nooit doen.”

Opstartfase

Pauline Krebbers werkt sinds zeven jaar als communicatieadviseur. In september 2016 introduceerde zij online ambassadeurs bij de opleiding Automotive. Marjolein Termote, communicatieadviseur bij ISO, startte rond dezelfde tijd. De Pabo en BML volgden. Hoe vind je de juiste mensen?

Wil je ook online ambassadeurs voor je opleiding? Lees de tips van Pauline onderaan het artikel

“Ik heb vooral onder eerste en tweedejaars geworven. Ook heb ik docenten gevraagd of zij enthousiaste studenten kenden. Studenten moeten een motivatie schrijven en aangeven waarom ze mee willen doen. Vaak willen ze hun opleiding promoten, maar dat is niet perse de bedoeling. Het gaat om het echte verhaal, je moet het niet mooier willen maken dan het is.
Iedereen start met een training: voor wie doe je het? Welk verhaal willen we vertellen? Hoe zit het met privacy? Om dat verhaal helder te krijgen start ik met een profileringsessie met het hele docententeam. We moeten het wel eens zijn over wat we willen zeggen. Als je dat hebt, kun je bij iedere opleiding online ambassadeurs inzetten, ook als je geen laboratorium of spectaculair proefje kunt laten zien. Studenten zijn creatief genoeg om hun verhaal in beeld te brengen.”

“De opstartfase is even intensief. Intern moet iedereen op de hoogte zijn. Als ik wil kan ik nu veel tijd kwijt zijn met kanalen monitoren en het bereik meten, maar dat hoeft niet perse. Je moet wel goed op de hoogte zijn van de laatste trends in social media. Nu het eenmaal loopt, besteed ik er zo’n 4 tot 6 uur per week aan. Met ondersteuning van mijn goede stagiaire red ik dat. Maar ik zou graag meer tijd willen steken in onderzoek. We kunnen er nog veel meer uithalen. Creatieve social content krijg je snel en het kost de opleiding weinig geld. En je kunt het ook gebruiken voor je website. Studenten worden beloond met studiepunten.”

Succes

Ondertussen wordt in het lokaal op locatie Academieplein de ‘contentkalender’ gevuld: onderwerpen zijn de open dag, de aanstaande IMR verkiezingen, maar ook Kerst en wat de student in het weekend doet (“gamen!”). Dat heeft toch niks met de opleiding te maken? “Niet met het onderwijs,” legt Pauline uit, “maar wel met het studentenleven en de sfeer op de opleiding. Studiekiezers kiezen veel meer op gevoel dan wij denken.”

Hoe meet je nu eigenlijk of het werkt? “Ja, dat is lastig,” geeft Pauline gelijk toe, alsof ze de vraag vaker krijgt. Je kan natuurlijk het aantal posts en likes gaan tellen. En dan het bezoek aan de website meten of kijken of het aantal bezoekers op de open dag stijgt. Maar dan nog is de vraag, stijgt ook het aantal mensen dat zich op basis daarvan voor de opleiding inschrijft?”

“Voor mij is het al een succes als een studiekiezer via Instagram aan een ambassadeur een vraag stelt over de opleiding, die ze anders niet zouden stellen. Of als docenten via de sociale kanalen zien en horen wat er nu echt leeft onder studenten. Ik kreeg eens een filmpje onder ogen dat een student wilde posten waarin een omslachtige inschrijfprocedure te zien was. Het filmpje is nooit geplaatst, want ik heb gelijk die procedure aangepast.”

Schoenentic

De ambassadeurs posten voor de doelgroepen studenten en studiekiezers, maar de opleiding wint er als geheel bij. “Het is goed voor de binding en de interne communicatie wordt er beter van. Studiesucces kan ik nog niet meten. Ik ga ervan uit dat je op basis van een realistisch beeld van een opleiding een betere keuze maakt, en dus beter op je plek bent. Maar het gaat ook om de sfeer die we uitstralen. Eerstejaars herkennen docenten van Instagram.”

Patrick Nanninga, of Mr_Nanninga, zoals zijn Instagramaccount heet, is zo’n docent. Hij laat op Instagram alle facetten van zijn leven zien. “Eerst had ik twee accounts, maar inmiddels volgen mijn vrienden ook dat hogeschool-account. Ik post veel over Rotterdam en over mijn werk als sportinstructeur, wat ik naast mijn werk als chemiedocent doe. En ik heb een schoenentic, dus die komen ook regelmatig voorbij.”

Kan iedere docent dit doen? “Het helpt wel dat ik niet een enorme rem heb om iets te posten. En doordat ik erg van fotografie houd, ben ik er toch al veel mee bezig. Het is leuk om het resultaat te zien. Tijdens de introductieweek waren er nieuwe studenten die al wisten, oh dat is die docent met die schoenen.”

Realistisch beeld

Onderwijsmanager Veroniek Beke rekent zichzelf tot de generatie “die het nog netjes vraagt of je iemand op de foto mag zetten”. Toch was ze gelijk enthousiast over het idee van Pauline om met online ambassadeurs te gaan werken.

“Ik had al eens iets van de online ambassadeurs van Automotive voorbij zien komen en ik zag wel in dat dit de binding kon vergroten,” legt Veroniek uit. “Wel had ik een idee van hoe ik het zelf in zou vullen. Meer de dagelijkse praktijk op de opleiding laten zien en zo een realistisch beeld geven van hoe studeren eruit ziet. Niet alleen posts over colleges, maar ook het bezoek aan een evenement dat met chemie te maken heeft. We bepalen als opleiding zelf welk verhaal we vertellen, maar wat er gepost wordt blijft het idee van studenten en docenten zelf. Als je je ambassadeurs zorgvuldig kiest, levert dat geen problemen op.”

Heeft Veroniek zelf ook een account? “Ja, knap hè? Af en toe reageer ik ergens op. Ik vind het mijn taak om te laten zien wat er buiten de colleges gebeurt, teamdagen van docenten, een minorbeurs. En eerlijk gezegd heb ik ook wel eens een vakantiefoto gepost. Een student reageerde daarop. Dat contact,” geeft ze toe, “is toch wel leuk.”

Volg Chemie op Instagram @chemie_hr of Facebook of volg de ambassadeurs zelf op Instagram:
Ana @chm.ana
Iris @chemieris
Joost @joost_chemie_hr
Joris @berdj_hr_chemie
Rianne @rianne_chemie
Charlene @chemie_charlene
Davina @davina_chemie
Mandy en Rowie plaatsen op de algemene account
Patrick @mr_nanninga
Veroniek @veroniekbeke_hrchemie
Daniel @docentchmbrandwijk

15 tips voor het starten van een team online ambassadeurs

  1. Bepaal jouw doelen voor het project en bedenk samen met de opleiding welk verhaal je gaat vertellen.
  2. Stel KPI’s op (kritieke prestatie-indicatoren). Wat wil je bereiken in het eerste half jaar? Hoe ga je dat meten?
  3. Doe onderzoek naar jouw doelgroepen.
  4. Stel je monitoring in (via een online monitoring tool zoals Coosto of Obi4wan).
  5. Informeer alle interne stakeholders dat je dit gaat doen (denk ook aan webcare, medewerkers onderwijsondersteuning, studievoorlichting etc.).
  6. Werf enthousiaste en gemotiveerde ambassadeurs.
  7. Organiseer een kick-off workshop en laat ook zoveel mogelijk docenten aansluiten. Laat studenten zelf kanalen kiezen en ideeën uitwerken.
  8. Zorg dat alle accounts geïntegreerd zijn en ook naar elkaar verwijzen. Zorg dat het team de volgers uitnodigt om direct vragen te stellen (#durftevragen) via Instagram en Facebook Messenger.
  9. Zorg ook voor offline aandacht (bijvoorbeeld tijdens open dagen en proefstuderen).
  10. Organiseer iedere twee à drie weken een redactieoverleg waarbij je samen kijkt hoe het loopt. Laat studenten ook aan elkaar presenteren en ervaringen delen.
  11. Geef online ambassadeurs de vrijheid hun kanalen en middelen te kiezen. Ze zijn creatief en hierin thuis. De begeleider houdt de grote lijnen en KPI’s in de gaten.
  12. Als ambassadeurs afhaken is dat niet erg. Je moet wel achterhalen waarom!
  13. Koppel regelmatig de resultaten terug aan het docententeam.
  14. Leer van fouten en dingen die mislopen, en probeer opnieuw!
  15. Wees niet bang voor negatieve posts, maar blijf aangehaakt en probeer zaken snel en in alle openheid op te lossen.
4 0

Geef je reactie

Je emailadres zal niet zichtbaar zijn. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.