“Met een goede zoekstrategie wordt je scriptie beter én schrijf je makkelijker” 

“Met een goede zoekstrategie wordt je scriptie beter én schrijf je makkelijker” 

Carola van Dijk is ‘embedded librarian’ bij de mediatheek op locatie Kralingse Zoom. Een passie voor literatuuronderzoek en de wens de vaardigheden die dat meebrengt ook voor anderen toegankelijk te maken leidden tot haar blog over informatievaardigheid, dat dankbaar wordt gebruikt door docenten en studenten. En niet alleen bij onze hogeschool. 

Wat is dat, een embedded librarian? 

“Ja, die naam zegt eigenlijk pas wat als je weet wat het betekent”, geeft Carola toe. “Ik ben in feite een ‘vooruitgeschoven’ post van de mediatheek op de docentenkamer. Met de mediatheek hebben we onderzocht hoe we beter kunnen aansluiten bij de behoeften van het onderwijs. Docenten zeggen vaak ‘we weten dat er een mediatheek is met boeken en databases, maar we weten eigenlijk niet goed hoe dat werkt’. Terwijl wij er zijn voor het onderwijs, dus mijn collega’s en ik wilden weten hoe we dichter bij het onderwijs komen, beter kunnen aansluiten bij wat zij nodig hebben.

Nu zit ik een aantal keer per week op de docentenkamer, bij het Instituut voor Bedrijfskunde en het Instituut voor Financieel Management, om te horen waar docenten mee bezig zijn. Zo kunnen we daarop inspelen met de producten die we aanschaffen en hen leren hoe ze op de meest efficiënte manier informatie kunnen zoeken.” 

Waarom is het zo belangrijk dat je goed informatie kunt zoeken? 

 ”Een van de voornaamste taken van de mediatheek is het ondersteunen van studenten die een scriptie schijven of een ander onderzoek doen. Voordat ik bij Hogeschool Rotterdam kwam werken was ik enige tijd lid van een examencommissie bij InHolland. Daar zag ik heel veel scripties voorbijkomen. In iedere scriptie zit een onderdeel waarin de student motiveert hoe hij het onderzoek heeft opgebouwd, welke bronnen hij heeft gebruikt. Dat onderdeel ben ik steeds interessanter gaan vinden.

Heeft de student de beste bronnen gevonden of mist hij net de crux doordat hij of zij niet de beschikking had over de informatie die het meest up-to-date is, die de materie het beste onderbouwt? Ik begeleidde laatst een student die een scriptie schreef over de AVG. Hij gaf aan er heel weinig over te kunnen vinden. Dat kan kloppen, want die wet bestaat nog maar net. Ik adviseer hem dan bijvoorbeeld om te zoeken op ‘persoonsgegevensbescherming’. De algemene term leverde in dit geval meer informatie op dan de specifieke. In dit soort kleine dingen kan het hem zitten.” 

Hoe ben je ertoe gekomen er een blog over te maken? 

“Ik wil docenten en studenten graag helpen. Doordat ik nu bij docenten op de kamer zit, kan ik hun leren hoe zij beter informatie kunnen zoeken. Laatst heb ik een workshop voor ze georganiseerd waarbij we informatie gingen zoeken over Brexit. Daar is heel veel over geschreven, dan moet je kunnen beoordelen of je te maken hebt met een relevante bron met daadwerkelijke feiten en cijfers, met een opiniestuk of zelfs nepnieuws. Die laatste twee heb je niet zoveel aan in een onderzoek.

De docenten kunnen hun studenten dan weer helpen, al hebben we ook een spreekuur voor studenten en ze kunnen me altijd mailen met hun vragen. Ik merkte dat ik regelmatig dezelfde vragen krijg. Die vragen ben ik gaan uitwerken, zodat ik niet elke keer hetzelfde hoef te antwoorden maar kan verwijzen naar een blogpost. Ik heb het blog infovablog genoemd, als afkorting van informatievaardigheid.” 

Wat zijn de vragen die je het vaakst krijgt? 

“Mensen willen vooral weten hoe je in de brei van informatie datgene vindt wat voor jou relevant is. Bij de hogeschool bieden we bij de mediatheek 93 databases aan, 42 daarvan zijn voor het domein waarin ‘mijn’ instituten werkzaam zijn, namelijk economie, bedrijfskunde, recht. Dat is dus al een aanzienlijke hoeveelheid informatie. Het artikel ‘Goede bron’ is op mijn blog het vaakst gelezen.  

Het gaat er niet zo zeer om wat je zoekt, maar hoe je zoekt. Ik zoek zelf wat makkelijker in financiële en juridische informatie van omdat ik zelf Management, Economie en Recht studeerde en daarna Financieel Recht. Maar het principe van zoeken blijft hetzelfde. Bij mijn eigen afstudeerscriptie waren mijn begeleiders gecharmeerd van mijn literatuuronderzoek.

Ik beleef echt plezier aan het zoeken, ik ben daar dus in verder gegaan. Als redacteur bij verschillende uitgeverijen heb ik een aantal jaren bedrijfskundige en juridische teksten geschreven, dat betekende ook zoeken naar informatie. Ik snap dat niet iedereen daar enthousiast van wordt.  

Ik probeer met mijn blog dan ook informatievaardigheid zo toegankelijk mogelijk maken. In de blog vind je artikelen over het herkennen van nepnieuws, handige checklists, zoeken in specifieke bronnen zoals kamerstukken, verwijzingen naar websites of e-books, hoe je je literatuuronderzoek opbouwt maar ik heb bijvoorbeeld ook een artikel gemaakt over hoe je een totale onderzoeksopzet maakt.”  

Hoe is er landelijke aandacht voor je blog ontstaan? 

“Ik had het idee dat deze vragen niet alleen bij Hogeschool Rotterdam leefden, daarom stuurde ik één van mijn blogposts aan Mediawijsheid.nl, een landelijke website die gaat over veilig en slim gebruik van (digitale) media’. Die site heeft het opgenomen en hierna kreeg ik ook vragen van studenten van andere scholen die blij zijn met de nuttige tips.

Ik was eigenlijk voor mezelf begonnen met de blog, maar inmiddels is mijn blog zo rijk en merk ik dat zoveel mensen er wat hebben dat ik het graag met alle collega’s en studenten van de hogeschool wil delen. Dus begeleid je studenten bij een scriptie of ben je zelf benieuwd hoe je je informatievaardigheden kunt verbeteren, neem dan eens een kijkje op mijn blog. Maar mailen of langskomen is natuurlijk ook goed!”  

Infovablog.wordpress.com 

Meer over de ‘Embedded Librarian’ 

Advisering op het gebied van literatuuronderzoek is één van de rollen die de embedded librarian kan aannemen. De embedded librarian is een echte netwerker, voortdurend in dialoog met het onderwijs, maar ook een trainer die ondersteuning biedt bij het aanleren van informatievaardigheid. Daarnaast is hij of zij tevens een ontwikkelaar en adviseur voor co-creatie van producten en diensten, en ook een coördinator die het aanspreekpunt en de dagelijkse vraagbaak is voor studenten en medewerkers.

10 0

Geef je reactie

Je emailadres zal niet zichtbaar zijn. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.