Ondersteuning en inspiratie van docenten voor docenten bij online onderwijs
Op hoedoejijdat.hr.nl verzamelen we ervaringen om elkaar te ondersteunen en te inspireren, ook in deze periode van onderwijs op afstand. Want ook al ziet ons werk er nu totaal anders uit dan een paar maanden geleden, er gebeurt heel veel moois binnen de hogeschool!
Hoe kun je in deze online wereld goed onderwijs geven? In dit programma gaan we in op vragen die bij docenten leven en delen we oplossingen die collega’s hiervoor gevonden hebben. Juist nu we niet alle antwoorden hebben willen we aan een collega vragen: hoe doe jij dat? Misschien vind je in de verhalen van collega’s net die gouden tip die je nodig hebt om verder te kunnen. In deze aflevering van hoedoejijdat online staat het leren centraal. Met onderwijs wil je dat studenten kennis vergaren en vaardigheden aanleren, online werkt dat net wat anders dan live in de klas. Collega Bart Lamboo, ICTO-coach bij de WERKplaats Onderwijsleertechnologie neemt ook dit keer weer het voortouw en praat met docenten over de manieren die zij bedacht hebben om hun studenten zo goed mogelijk te laten profiteren van het online onderwijs.
- Raymond Molendijk, station coördinator bij Willem de Kooning Academie, leert zijn studenten ook digitaal vaardigheden in houtbewerking aan (op 1:30 minuten in deze aflevering)
- Fleur Prinsen, lector Digitale Didactiek over hoe je als docent online leren kunt stimuleren (8:07 min.)
- Studenten vertellen wat hen geholpen heeft om online tot leren te komen (16:45 min.)
- Aleksandra Wypych, docent Informatica bij CMI, gebruikt een ‘treasure hunt’ om studenten door de stof heen te leiden (19:10 min.)
- Arjan Hofman en Jeroen Kleijn, docenten Finance & Control bij HRBS, vertellen waarom ze anders zijn gaan lesgeven en hoe ze hun studenten ook buiten lesmomenten aan de slag krijgen met de lesstof (27:40 min.)
Wil je reageren op de film, heb je andere ervaringen of tips? Laat dan je reactie hieronder achter.