Hogeschool Rotterdam beweegt mee met de behoeften op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Dus zijn er soms nieuwe opleidingen nodig. Maar hoe zet je die op? Chantal van der Putten van de Rotterdam Academy (RAc) geeft antwoord op die vraag, nu ze met haar team de studie ‘Ad ICT Internet of Things’ heeft gelanceerd.
Een studie waarin IT en techniek worden gecombineerd; die stond hoog op het lijstje van het bedrijfsleven en studenten, zo bleek drie jaar geleden uit onderzoek van de Rotterdam Academy. Dus werd er een team geformeerd om de studie handen en voeten te geven. Chantal van der Putten werd benoemd tot coördinator van de Ad-opleiding ICT Internet of Things (IoT) en begon voor het eerst in haar loopbaan vanaf nul aan het samenstellen van een opleiding.
Hoe gaat dat in z’n werk?
“Het begint met het indienen van een aanvraag bij de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO). Aan de hand van een werkveldonderzoek moet je aantonen dat de opleiding relevant is, omdat er genoeg vraag naar is en er genoeg studenten zijn die de studie willen gaan volgen. En dat er voldoende bedrijven zijn die op dit gebied personeel nodig hebben. Dat er in de omgeving niet al zo’n opleiding bestaat. Je moet laten zien dat jij als opleiding hard nodig bent en wat die inhoudt. Met mijn kernteam heb ik de basis voor een curriculum opgezet. Daarin hebben we het hart van de opleiding opgenomen: welke kerntaken moeten studenten beheersen als ze de studie hebben afgerond?”
Was dat lastig om in kaart te brengen?
“Ik had het nog nooit gedaan en ik vond het supermoeilijk. Ik had op dat moment ook nog andere taken binnen RAc en deed een master, dus het was ook een beetje veel. Na een halfjaar heb ik de coördinatie van een andere opleiding teruggegeven, zodat ik me beter kon focussen op het opzetten van IoT. Dat hielp. En gelukkig kreeg ik veel steun van mijn onderwijsmanager Janneke Jung en onze kwaliteitsmedewerker Mariëtte Muris. Het ging beter en beter. Binnen een jaar hebben we onze aanvraag ingeleverd en die werd goedgekeurd. Daar was ik uiteraard ontzettend blij mee.”
Maar dat was slechts een begin…
“Het volgende hoepeltje waar we doorheen moesten springen, was de accreditatieaanvraag bij de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Dan moet je laten zien dat de opleiding voldoende kwaliteit heeft. Alles moet kloppen. Alles. Sterker nog: alles moet perfect zijn. Alle vakken, alle leerlijnen, alle toetsuitkomsten, studiehandleidingen, noem maar op. Een enorme papierwinkel. Als de NVAO dit kwalitatief goed genoeg vindt, dan komt er een panel op bezoek om alles nog eens door te nemen met de directeur, onderwijsmanager, docenten, proefstudenten, examencommissie en het werkveld. We werden de hele dag ondervraagd en uiteindelijk kregen we te horen dat het panel zich positief zou uitspreken over de accreditatie. Dat was een van de mooiste momenten uit mijn leven.”
Meen je dat?
“Ja! Ik deed het voor het eerst en ik had er zo ongelooflijk hard voor gewerkt met mijn team. Er zat ook best veel druk op. Het gaat om veel geld en we wilden per se op 2 september 2019 starten met de nieuwe opleiding.”
Maar toen begon het eigenlijk pas?
“Alles moet worden ingeroosterd, de docenten die bij de opleiding worden aangesloten moeten hun contract krijgen, dat soort zaken. Op het moment dat de opleiding werd opgenomen in Studielink hebben we meteen een video gemaakt om de opleiding te promoten. De eerste twee dagen ging het heel hard met aanmeldingen. Nu zitten we op 21 studenten. Het liefst wil ik twee voltijdklassen en een deeltijdklas vullen, dus we hebben nog wel wat aanmeldingen nodig. We starten nu nog met een extra campagne om de deeltijdopleidingen te promoten, dus daar heb ik wel vertrouwen in.”
Wat vond je het mooist aan dit project?
“Ik heb al eerder een opleiding gecoördineerd, maar die bestond al. Echt, ik hield van die opleiding, maar dit is nog specialer. Vooral omdat ik er vanaf het begin bij betrokken ben. Bij elke keuze was ik betrokken. Het is zo tof om vanaf nul te beginnen en met de juiste bouwstenen tot een opleiding te komen. Dat geeft héél veel voldoening.”
Komen er nog meer nieuwe opleidingen aan?
“Bij RAc zijn we flink aan het doorbouwen. Momenteel wordt er door twee collega’s gewerkt aan Smart Technology en Software Development, Ad-opleidingen die heel erg nodig zijn. Verder moeten we in Nederland opleidingen vooral up-to-date houden en flexibeler maken. Ik zie vaak dat mensen uit het bedrijfsleven een module of een half jaar onderwijs willen volgen in plaats van een opleiding die twee of vier jaar duurt. In de Verenigde Staten kan dat heel gemakkelijk, hier zijn de onderwijsinstellingen minder flexibel.”
Welke tip zou je collega’s geven die ook voor het eerst een opleiding gaan opzetten?
“Ga in gesprek met iemand die het ook net heeft gedaan. In mijn geval was dat Meike van Prooijen, die de Ad-opleiding Sales & Accountmanagement had opgezet. Het was erg fijn om gebruik te kunnen maken van haar kennis en ervaring. Ga niet het wiel volledig zelf uitvinden. En wees trots op de dingen die lukken.”
Leentje
Wat een enthousiaste en gedreven vrouw
Angela
Trots op je Chantal! We gaan knallen met IOT
Elsbeth van Staveren
Wat ben je toch een kanjer😊
Met veel plezier les van je gehad op de AD PEM en wat heb ik van jou veel geleerd!
Heel veel succes met dit mooie resultaat!
Elsbeth