Het hoeft niet perfect

Bij BML zijn ze in september 2017 gestart met een nieuwe curriculum. Hoewel dit altijd een zeer intensief karwei is, deden ze het bij BML meteen voor Jaar 1 en Jaar 2. Met het oog op de tijdsdruk is er tijdens de ‘verbouwing’ een paar keer door docenten gesuggereerd om het alleen voor Jaar 1 te doen. Maar toch lukte het om Jaar 1 en 2 te starten. Hoe deden ze dat bij BML? Bekijk de video impressie.

Onderwijsmanager Margriet Langenberg kreeg het voor elkaar dat de docententeams in het proces de lat net even iets lager legden. Hierdoor lukte het de teams om uiteindelijk toch beide jaren te laten starten met het nieuwe curriculum. Het hoefde wat haar betreft nog niet allemaal tot in de puntjes te worden ingevuld. “Een echt teamresultaat”, vindt zij. Docent Mike van den Berg ervaart dat in de praktijk: “Soms moeten we vlak van tevoren nog een les invullen, maar daar komen we dan toch weer samen uit.”

Etaleren van kennis

De nieuwe opzet bevalt de studenten uitstekend. Na een korte uitleg gaan zij meteen met de praktijk aan de slag in het lab. Student Calvin: “Het is best even wennen dat een docent niet meer zo veel vertelt.”

Mike van den Berg merkt dat sommige docenten daar moeite mee hebben. Zij missen een ‘podium’ om hun kennis te etaleren. Dat doet een docent nu anders, meer sturend en coachend. “En dat is best wennen,” vertelt hij in de video

‘Architect’ van het nieuwe curriculum is docent Eddy van der Linden. Met alle theorieën verzamelen en combineren kom je er niet, is zijn mening. Geen enkele opleiding is hetzelfde, dus je kan het niet zomaar toepassen. Maar het gaat om de student. “Zodat die lekker in het lab uit hun dak kunnen gaan.”

Margriet, Mike, Eddy en Calvin komen alle vier aan het woord in een video hoe de curriculumwijziging tot stand is gekomen. Hoe is het aangepakt? Welke tegenslagen waren er? Hoe reageren docenten en studenten? En … hoe is het toch allemaal voor elkaar gekomen! Maar dat het goed is uitgepakt, daarover zijn studenten en docenten het eens.

Bekijk de video.

 

25 0

3 Reacties

  1. Inspirerend verhaal en goede keuzes gemaakt!

    Reageren
  2. Zeer herkenbaar verhaal. Bij TB hebben we net 5 jaar ontwikkeling in teamvorm achter de rug. Wel een ander model overigens. Niet in hele grote blokken maar wel koppeling van theorie en praktijk, ontwerpgericht onderzoek en competentiegerichte eindtoetsing. Maar onze studenten werken ook niet in een lab. Bij veel praktijkvaardigheden zijn data uit de praktijk de bron toch hebben de ontwerpen vaak een fictief karakter omdat de beroepspraktijk zeer breed is en herontwerpen van processen en modellen zelden kunnen worden getest in de praktijk. Toch treedt er moeheid op na zo’n lang traject, ondanks een 4 maal goed beoordeling bij de accreditatie. Een opleiding moet je dan ook niet iedere 5 jaar bestoken met een paradigma shift.

    Reageren
  3. Greetings! I am really sure that it worked out well, like all students and teachers agree.

    Reageren

Geef je reactie op Reactie annuleren

Je emailadres zal niet zichtbaar zijn. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.