Ondersteuning en inspiratie van docenten voor docenten bij online onderwijs
Op hoedoejijdat.hr.nl verzamelen we ervaringen om elkaar te ondersteunen en te inspireren, ook in deze periode van onderwijs op afstand. Want ook al ziet ons werk er nu totaal anders uit dan een paar maanden geleden, er gebeurt heel veel moois binnen de hogeschool!
Hoe kun je in deze online wereld goed onderwijs geven? In dit programma gaan we in op vragen die bij docenten leven en delen we oplossingen die collega’s hiervoor gevonden hebben. Juist nu we niet alle antwoorden hebben willen we aan een collega vragen: hoe doe jij dat? Misschien vind je in de verhalen van collega’s net die gouden tip die je nodig hebt om verder te kunnen. In deze aflevering van hoedoejijdat online staat het behouden en creëren van binding met studenten centraal. Collega Bart Lamboo, ICTO-coach bij de WERKplaats Onderwijsleertechnologie neemt je mee naar de ervaringen van collega’s vanuit heel verschillende opleidingen.
- Natascha Leenstra, opleiding Communicatie steekt samen met collega’s van haar opleiding studenten een hart onder de riem met een aanstekelijk filmpje
- Studenten vertellen: wanneer voelde jij je verbonden met de opleiding?
- Fleur Prinsen, lector digitale didactiek vertelt over het belang van de sociale context bij online lesgeven
- Zes docenten delen hun belangrijkste tip voor het creëren van binding
- en tot slot laat Annemiek Grootendorst, adviseur Persoonlijke Identiteit en SLC ons kennismaken met de vragenlijst die ze ontwikkeld heeft en waarmee je je studenten vooruit kunt helpen
Wil je reageren op de film, heb je andere ervaringen of tips? Laat dan je reactie hieronder achter.
Saskia
Mooie en informatieve video! Kan de vragenlijst van Annemiek Grootendorst gedeeld worden? Ik zou een aantal vragen graag gebruiken in mijn eigen SLC klas.
Bart Lam boo
Zeker! Die staat in het magazine onderwijs op afstand, kijk eens hier:https://onderwijsopafstand.hr.nl/onlinemagazine/1-ontwerp-van-online-onderwijs/overlay/vragenlijst-online-slc/
Goossens-bruggeman Catherine
Hallo Saskia,
Ik was ook op zoek naar de vragenlijst. Ik heb link naar vragenlijst toegevoegd.:https://onderwijsopafstand.hr.nl/onlinemagazine/1-ontwerp-van-online-onderwijs/overlay/vragenlijst-online-slc/.
mvrgr Catherine
Goossens-bruggeman Catherine
Allen bedankt voor deze video. Deze biedt bevestiging van eigen handelen en eveneens nieuwe informatie, tools om online lessen op korte en lange termijn in te richten.
Paul van der Cingel
Dank voor het maken en delen van jullie ervaringen en tips!
Eén van de opbrengsten van onze ontdekkingstocht door de wereld van online onderwijs was, dat het interessant kan zijn jezelf als docent deze vraag te stellen: wie van mijn studenten bloeit er op gedurende de online periode? Met andere woorden: wie viel me eigenlijk nooit zo op in de klas, maar nu wel?
Met goede groet,
Paul van der Cingel, Hogeschool Windesheim Zwolle.
Madelène
Erg interessant zo’n vragenlijst en ook goed dat er aandacht is voor de belemmeringen die het online onderwijs met zich mee brengt. Het enige dat ik ik jammer vind is dat er zoveel gesloten vragen tussen zitten. Ook zitten er veel sturende vragen in, zoals “Blok je tijd voor social media?” Ik denk dat het zinvoller is om de student zelf te laten komen met een manier die voor hem werkt.
Ik zou de vragen dus wel opener maken zodat student ook wordt uitgenodigd om de eigen gedachten te delen.
Riet Ruben
Dank voor het delen van deze video! Er zitten heel mooie en interessante tips in. Waar kan ik het Magazine Online leren vinden, zodat ik de vragenlijst kan inzetten?
Graag uw reactie
Alvast dank !
Riet Ruben
Judith Vennix
Beste Riet,
Excuses voor de late reactie, hier de link naar de vragenlijst https://onderwijsopafstand.hr.nl/onlinemagazine/1-ontwerp-van-online-onderwijs/overlay/vragenlijst-online-slc/ en hier de link naar het hele magazine. https://onderwijsopafstand.hr.nl/onlinemagazine
Frank Verveen
Bedankt waarde collega voor deze inzichten.
op de Haagse Hogeschool onderzoeken we in de minor Social Work Online de behoeftes van studenten mbt de onderlinge binding en de binding met de docenten(teams). Met name in het flexibele deeltijd onderwijs (deels online) is het een uitdaging om te komen tot (sociale) binding. Het motivatiebegrip in deze is het uitzoeken waard.
Gr uit Den Haag