Een goed gesprek over blended onderwijs, dat is wat we nu goed kunnen gebruiken bij Hogeschool Rotterdam, want deze vorm van lesgeven biedt docenten toegang tot een grotere mix aan leeractiviteiten waardoor voor studenten de kansen op studiesucces groter wordt.
Daarom is vanaf nu te beluisteren: De podcast Blokkie Blended! In een blokkie (om) van maximaal 30 minuten krijgen docenten en ander onderwijspersoneel concrete antwoorden op de vraag: Blended onderwijs: Hoe doe jij dat?
Blended onderwijs – hoe werkt dat in de praktijk?
“Blokkie Blended voorziet in een goed gesprek over blended onderwijs op Hogeschool Rotterdam. Vraagstukken waar docenten in hun onderwijs tegenaan lopen staan centraal. Op basis van praktijkervaring delen we tips en bevragen we docenten die ervaring hebben met een bepaalde vorm van blended onderwijs”, zegt Miranda Cornelisse, hoofddocent bij Hogeschool Rotterdam Business School en kartrekker van de blended learning community bij dat instituut.
Rosa Douma (eerder docent, nu betrokken bij blended onderwijs en onderwijsinnovaties) is de host van deze podcastserie, zij ontvangt in elke aflevering een aantal docenten als gast. Rosa: “De verschillende aspecten van het docentschap komen dus voorbij. Hoe je je lestijd praktisch invult en vormgeeft komt aan bod, maar ook het ontwerpen, organiseren en evalueren van onderwijs, bespreken we in de podcast. Blended onderwijs gaat, net als niet-blended onderwijs, over een leerproces faciliteren en studenten actief betrekken. Dat is dan ook wat in de eerste opnames duidelijk door collega’s werd benoemd, onafhankelijk zelfs van het subthema van de aflevering.”
Miranda Cornelisse: “Eigenlijk gaat de podcast dus gewoon over goed onderwijs, en hoe we dat didactisch verantwoord, zowel online als offline, zo goed mogelijk inrichten.”
Blokkie Blended Aflevering #1 – storyboarden en kennisclips
In de eerste aflevering gaat Rosa Douma in gesprek met Iris van der Graaf en Sascha Nieuwboer (foto), beiden kerndocent bij HRBS. Onderwerp van gesprek is ‘storyboarden’; een onderwijsontwerpmethode die helpt bij het (inzichtelijk) maken van een ‘blend’. Daarnaast vertellen Iris en Sascha over de rol van kennisclips in hun onderwijs. Hoe bepalen zij welke inhoud in een kennisclip komt en welke niet? En wat leerden zij van storyboarden? Rosa: “Heel mooi is ook hoe zij studenten betrekken in hun onderwijsontwikkeling – een trend die we steeds meer zien en die alleen maar aan te moedigen valt!”
Meer bekendheid, meer betrokkenheid
Het idee voor de podcast komt bij HRBS vandaan. Miranda: “Het doel van deze podcast-serie is om enerzijds docenten hogeschool-breed een stem te geven, om zo hardop mee te kunnen denken over hoe blended learning ons kan ondersteunen bij het behalen van onderwijsdoelen. Anderzijds hopen we zo de betrokkenheid van docenten bij deze vorm van onderwijs te vergroten. Het idee is een luchtig gesprek waarin blended onderwijs concreter wordt.”
Onderwerpen
De thema’s van de eerste afleveringen zijn gebaseerd op concrete aanleidingen in docententeams. Daarbij waren Judith Vennix, Eline van Hamersveld en Wietske Uneken ook betrokken. Voor nieuwe afleveringen kunnen nog concrete docent-vragen of onderwerpen over blended learning worden aangedragen. Die kunnen gemaild worden naar blokkieblended@hr.nl .
Rosa: “De eerste twee afleveringen gaan over blended onderwijs ontwerp én -uitvoering natuurlijk. Direct na de zomervakantie geven collega’s in aflevering 3 concrete tips over binding – zéker dan superrelevant. Maar elke aflevering moet je natuurlijk gewoon luisteren – het is niet alleen prettig om concrete tips te krijgen, een podcast luisteren is gewoon heerlijk en zeker als het collega’s zijn die met passie over hun vak spreken!”
Luister Hier de podcast op spotify of zoek Blokkie Blended in je favoriete podcastapp