Fan van kennisclips

Fan van kennisclips
Still uit de video 'D en dt' van Het Klokhuis (NTR)

Een doelgroep die gewend is aan mooie, snappy content; die is niet onder de indruk van een filmpje van een smartboard met een pratende docent ernaast. Toch is dat hoe docent Trudy Askes haar eerste kennisclip opnam. Hoe maak je nuttige clips, voor een qua video verwende doelgroep? “Dat studenten zeggen, mevrouw, we kregen het filmpje niet meer uit ons hoofd. Dat wil je natuurlijk.”

“Studenten van tegenwoordig zijn verwend als het om video gaat,” zegt Trudy. “Sommige vonden onze clips saai en zeiden dat ze behoefte hadden aan muziek en animatie in de filmpjes. Op dat moment waren wij bezig de clips interactief te maken door te zeggen, ‘nu moet je de video op pauze zetten’. Je snapt wel, met dat niveau gaan wij het altijd verliezen.”

Kunst

Trudy Askes

Trudy Askes is als docent werkzaam bij de dienst Onderwijs en Ontwikkeling (OeO). Ter afronding van haar master deed zij onderzoek naar de ervaren bruikbaarheid van kennisclips in de lessen Nederlands als Tweede Taal en vulde dit aan met vervolgonderzoek. Tijdens focusgroepen hoorde ze wat studenten en docenten van haar filmpjes vonden. “Ze waren blij dat er aan elk instructiefilmpje een duidelijke taak gekoppeld was. En dat je door de clip precies weet op welke kennis je beoordeeld wordt. Maar ze hadden ook commentaar. Studenten vroegen me: ‘waarom doet u in het filmpje niet gewoon zoals in de les?’. Je doet toch een beetje gemaakt.”

Kennisclips opnemen is een kunst. Maar wel een om te leren beheersen, want een docent die kennisclips goed weet in te zetten heeft er veel voordelen aan. Trudy: “Het is een investering voor de lange termijn. Je neemt de clip één keer op en dan kun je hem nog talloze keren gebruiken.”

YouTube

Een van Trudy’s aanbevelingen is dat je alleen docenten die er affiniteit mee hebben clips laat maken. “Daarnaast heb je tijd, middelen en faciliteiten nodig. Alleen zo kun je iets van kwaliteit maken. Maar als je niet zo goed met video bent, kun je die tijd ook stoppen in het zoeken van een goede video op internet.”

Trudy doet dat zelf ook regelmatig. Ze haalt veel films van YouTube, zoals deze van Het Klokhuis (NTR) over de d’tjes en t’jes. “Er zit geen opdracht in de film, maar het is een spetterend geheel. Mijn studenten zeiden dat ze het liedje uit de clip niet meer uit hun hoofd kregen. Dat wil je natuurlijk.”

Flip met een kennisclip

“Ik kan in een kennisclip de materie kwijt, waarvan ik weet dat studenten het droog vinden. Werkwoordspelling bijvoorbeeld, is heel belangrijk, maar uit ervaring weet ik dat studenten het in de les niet oppikken. Dus kunnen ze het beter in hun eigen tijd leren, op het moment dat het hen het beste uitkomt. Het voordeel van een filmpje is ook dat je het zo vaak kan afspelen als nodig is.”

Een kennisclip is hierdoor ook een instrument om de les om te draaien volgens het principe van flipping the classroom. Studenten nemen de instructie thuis tot zich, zodat er in de les tijd is om de stof in de praktijk te brengen en ermee te oefenen. Om studenten te motiveren een kennisclip te bekijken, raadt Trudy aan ervoor te zorgen dat de clip echt onmisbaar voor ze is. “Door er een verplichte opdracht in te verwerken, moeten ze de clip wel bekijken als ze al hun punten willen halen. Verwijs in je les ook terug naar de clip. Studenten willen weten waarom ze ergens naar kijken, dus laat de clip aansluiten bij de eindtermen en beoordelingscriteria van een module. Als je kennisclips gebruikt, moet je ze echt inbedden in het curriculum, vind ik.”

Aan de slag

Interessante clips, die wezenlijk onderdeel zijn van het curriculum, leveren de student veel op. Stof waarbij ze behoefte hebben aan herhaling kunnen ze in hun eigen tijd bekijken – waar ze ook zijn-, terugspoelen en nog tien keer afspelen. Naar sommige dingen kijk je liever dan dat je erover leest.

De mediatheek van Hogeschool Rotterdam biedt faciliteiten en trainingen voor het maken van kennisclips in het Digital Learning Lab (inloggen), op de tiende etage van locatie Museumpark. In hun studio kun je kennisclips opnemen, op hun platform kun je clips uploaden en vindbaar maken voor studenten en je krijgt ondersteuning bij bijvoorbeeld het maken van een quiz of het filmen van je computerscherm met screencast software. Via de HR Academie (inloggen) biedt het Digital Learning Lab een training aan, tijdens welke je je eigen kennisclip opneemt.

Ervaringen met kennisclips delen?

We zoeken docenten die, net als Trudy, regelmatig kennisclips opnemen. Wil je je ervaringen, tips & tricks delen met andere docenten? Dan lopen we graag een keertje met je mee! Stuur een mail naar Nieuws@hr.nl

6 0

4 Reacties

  1. De clips van Trudy en collega’s van Nederlands zijn te vinden door op de mediaserver, http://mediaserver.hr.nl, te zoeken op ‘Nederlands’.

    Reageren
  2. I am glad to hear that the Media Library of Rotterdam University offers facilities and training courses for creating knowledge clips in the Digital Learning Lab.

    Reageren
  3. Thus, they can learn this better in their own time, at the moment that suits them best.

    Reageren
  4. Recording knowledge clips is an art. But one to learn to master, because a teacher who knows how to use knowledge clips has many advantages.

    Reageren

Geef je reactie op Reactie annuleren

Je emailadres zal niet zichtbaar zijn. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.