Digitaal samenwerkend leren bij Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn – een WOLT-project

Digitaal samenwerkend leren bij Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn – een WOLT-project
Saskia Lavooij (LGW) en Rosa Douma (WOLT)

Studenten van de Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn zijn in de les nu meer bezig met hogere orde leren én kunnen beter woorden geven aan hun samenwerkingsvaardigheden. Kom er in deze video achter hoe collega’s Saskia Lavooij en Silke Struijs dit voor elkaar kregen.


Jullie (Saskia Lavooij en Silke Struijs) hebben een hoop veranderingen doorgevoerd in deze cursus. De nauwlettende luisteraar hoort dat jullie vier verschillende online digitale tools hebben ingezet, twee cursussen samengevoegd, én dat in deze vernieuwing veranderde competenties en kennisbasis zijn verwerkt. Dat alles door er studenten bij te betrekken, de carpe diem methode in te zetten én practice what you preach echt toe te passen: de gehele cursus ‘als student’ doorlopen.

Wat maakte jullie zo gedreven om deze klus aan te gaan?

Als lerarenopleider ben je continu bezig om de dubbelslag te maken: het onderwijs wat je verzorgt, moet voldoen aan de criteria die je van studenten verwacht. Daarom was het zo leuk om het onderwijs ook te ontwikkelen samen met de studenten uit het 4e jaar. Zij wisten hoe het eerder was en dachten mee over hoe het onderwijs moest worden. De uren (met dank aan de WOLT-voucher stelden ons in staat om uitgebreid tijd te besteden aan het onderwijs. En onderwijs ontwikkelen met een collega die je stimuleert om buiten de kaders te denken, dat werkt enorm mee!

Inmiddels gaan jullie de cursus bijna weer opnieuw draaien: zijn er nog verbeteringen door te voeren?

Tijdens het draaien van de cursus ging toch nog relatief veel aandacht naar de begeleiding richting het eindproduct dat de studenten opleveren. Deze keer willen we meer aandacht voor de andere pijler van de cursus; het proces van (leren van) samenwerken. Het spelen en nabespreken van de game Team Up is in zichzelf al leerzaam voor de studenten, maar we gaan nu ook zelfbeoordeling toevoegen in FeedBack Fruits (Group Evaluation). Door deze aanpassing kunnen studenten hun eigen score vergelijken met het groepsgemiddelde, zo ontstaat er een boeiend instrument dat hen helpt om als team, elkaar te helpen met het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden. Doordat dit graden digitaal gebeurt en de score er automatisch uit rolt, kun je direct het inhoudelijke gesprek gaan voeren in de klas.

Kijkend naar alles wat je geleerd hebt bij het vernieuwen van deze cursus; wat raad je collega’s het meest aan zeker ook eens te doen?

De principes van samenwerkend leren inzetten én digitaal aanvliegen! Dat kan bij elk groepsproject. Samenwerkend leren is een nauwkeurig beschreven onderwijsstrategie die, mits goed uitgevoerd, alle studenten actief aan het leren zet met elkaar (Ebbens & Ettekoven, 2016). Zo wordt de contacttijd, de lessituatie, optimaal benut. De online samenwerking van studenten vond plaats op Microsoft Teams, dit kunnen monitoren leverde compleet nieuwe informatie op voor ons als docenten en maakte gerichte evaluatie mogelijk. Ook peerfeedback en zelfevaluatie in FeedbackFruits werkten productieverhogend, voor zowel het (leer)proces als het eindproduct.

8 0

1 Reactie

  1. Leuk om dit te lezen. Gaaf om hieraan te hebben meegewerkt!

    Reageren

Geef je reactie

Je emailadres zal niet zichtbaar zijn. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.