Door de Werkplaats Onderwijsleertechnologie (WOLT) en de samenwerking met de dienst Faciliteiten en IT (FIT) lukte het Rolin Rolloos, docent civiele techniek, om zijn droom waar te maken. Bekijk de video waarin hij vertelt over zijn VR-project van idee tot realisatie. Wat leren studenten van VR en wat vraagt de implementatie van collega’s?
De eerste bevindingen
“Met dit project doen we onderzoek naar hoe Virtual Reality toepasbaar is in de klas. Door het nadrukkelijk inzetten van VR in het onderwijs leren zowel studenten als docenten veel. Beide groepen zijn onder de indruk van het inzicht dat VR oplevert. Met de ervaringen die we opdoen in dit eerstejaarsvak, willen we VR meer toepasbaar maken voor andere vakken. Dat is trouwens al gebeurd, in jaar 3. Een collega was erg enthousiast en heeft een model gevonden van een kademuur waar ze schepen aan vastleggen, om te laten zien hoe ze die constructie maken, hoe de bewapening in die constructie zit. De studenten krijgen met VR echt een veel betere indruk van hoe groot alles is en hoe alles in elkaar zit.”
“Er komen steeds meer collega’s langs: ‘Kan ik er ook gebruik van maken?’ en we zijn krap één periode bezig! De meerwaarde is groot, het geeft echt meer inzicht dan uitleggen op het bord. Ze hebben er nu ineens een beeld bij en veel beter gevoel voor verhouding. Dat doel is al bereikt. Het zelf vullen van een model ‘in de VR-bril’ daar zijn de studenten nu mee bezig.” Een binnenwandelende student roept: “Het werkte perfect!”
“De studenten leren gebruik maken van deze technologie. Dit is noodzakelijk omdat dit skills zijn die steeds meer bedrijven vragen. We weten dat er in het werkveld in toenemende mate gebruik gemaakt wordt van VR. Bouwtekeningen worden opgeleverd in VR en door bijvoorbeeld virtuele brandweer- en ontruimingsoefeningen te doen worden knelpunten eerder en beter ontdekt. Dit kan er voor zorgen dat een tunnel soms wel tot een jaar eerder opengesteld kan worden. We zijn elke dag nieuwe dingen aan het ontdekken. En het verkrijgen van content is helemaal niet zo moeilijk als het leek. Een geweldig avontuur waar we nog lang plezier aan beleven.”
Mede mogelijk gemaakt door WERKplaats Onderwijsleertechnologie
‘Virtual Reality bij Civiele Techniek’ is één van de ongeveer vijftien voucherprojecten die WERKplaats Onderwijsleertechnologie (WOLT) afgelopen schooljaar heeft ondersteund. Door het bieden van begeleiding en financiën. WOLT heeft tot doel onderwijsvernieuwingen mogelijk te maken die bijdragen aan contextrijk, toekomstbestendig, inclusief en kwalitatief onderwijs. De kennis die we in de projecten opdoen delen we met collega’s. Zo bouwen we bovendien een (W)OLT-netwerk. Elk initiatief vliegen we aan vanuit een (pedagogisch-)didactisch perspectief: Voor welke onderwijskundige uitdaging staan we? Zou Onderwijsleertechnologie een deel van de oplossing kunnen zijn?
Op www.wolt-addie.nl (een website in ontwikkeling) biedt de WERKplaats uitleg en voorbeelden bij het (her-)ontwerpen van onderwijs. Neem vooral een kijkje!