Autonome voertuigen, groenstromen, plastic in het water en meer multidisciplinaire projecten binnen WERKplaats Techniek

Autonome voertuigen, groenstromen, plastic in het water en meer multidisciplinaire projecten binnen WERKplaats Techniek

Welke ideeën leven er en wie wil er meedoen? Dat was de insteek van de tweede Pitch & Progress van de WERKplaats Techniek op 18 november bij het Rotterdam Mainport Institute (RMI). Doel is het onderwijs voor techniekstudenten van Hogeschool Rotterdam nóg waardevoller te maken.

Docenten en onderzoekers van de diverse technische opleidingen presenteerden 9 ideeën die multidisciplinaire samenwerking stimuleren.Tijdens de aansluitende workshops konden de belangstellenden nader kennismaken met de diverse bestaande projecten en hun initiatiefnemers. Het was verder aan de docenten om de juiste contacten te leggen en te verbinden.

Sinds de start van de WERKplaats Techniek zijn er al 21 experimenten gestart. De gemene deler is de samenwerking over de opleidingen en instituten heen. Inhoudelijk verschillen deze nogal en dekken ze een groot aantal thema’s, zoals smart industry, future mobility, plastics in water en het verwaarden van groenstromen. Samenwerkingen tussen minoren, estafetteprojecten en studentenchallenges zorgen deels voor de uitvoering hiervan.

‘Maak als docent gebruik van de WERKplaats’

Karlijn van Alten (Projectleider Experimenten, WERKplaats Techniek) benadrukt dat de WERKplaats vooral bedoeld is voor docenten en dat zij hier zeker gebruik van moeten maken. Dat de WERKplaats Techniek leeft bewezen de ongeveer 80 belangstellenden. Zij maakten kennis met prachtige projecten, variërend van testomgeving voor autonome voertuigen tot interdisciplinair samenwerken aan techniek in de zorg.
Aart Westerduin (opleidingsmanager Civiele Techniek) was enthousiast over de bijeenkomst. “Twee jaar geleden heb ik zelf gepitcht. Leuk om te zien hoe het er nu voor staat en een mooi moment om elkaar als docenten van de verschillende opleidingen te treffen. Ik denk wel dat een aantal pitches gecombineerd had kunnen worden, omdat men met ongeveer hetzelfde bezig is. Verder vind ik de combinatie kunst en techniek een interessant thema. Het zou interessant zijn als ook hier een experiment over opgestart zou worden.”

Hierbij stippen we een aantal projecten aan die deze dag de revue passeerden.

Robotzeilboot

Hogeschool Rotterdam heeft het plan om vanuit minimaal 3 instituten (EAS, RMI, CMI) met een robotzeilboot mee te doen aan de Microtransat Challenge. Deze wedstrijd heeft als doel om zo snel mogelijk de Atlantische Oceaan over te steken. Microtransat is een kapstok voor toegepast onderzoek en experimenten. “De samenwerking die wij zoeken zit hem bijvoorbeeld in het verbreden van het netwerk binnen Hogeschool Rotterdam en het vinden van sponsoren.”, aldus Bart van der Holst.

Testing Lab

Meten is weten. Sensoren zijn hiervoor uitermate geschikt, maar deze moeten wel eerst getest worden. Het Hogeschool Sensor Testing Lab kan dat. Lector Duurzame Bio(Chemische) Innovatie Gennady Oshovsky: “Wij merken dat het (Rotterdamse) bedrijfsleven grote behoefte heeft aan het testen van sensoren. Gelukkig hebben wij veel enthousiaste docenten die dit samen met hen willen doen. Een win-winsituatie: bedrijven kunnen testen en studenten werken aan multidisciplinaire projecten. Onze docenten zullen zich zo verder specialiseren.”

Drijvende boerderij

Een drijvende boerderij met zonnepanelen in Rotterdam? Of juist met drijvende windmolens? Wim Leeuwestein nam de aanwezigen mee naar de wereld van paalhula’s en tonmolens die uiteindelijk 3 kilowatt zou moeten genereren. “Als ‘simpele waterbouwers’ hebben wij daarvoor de hulp nodig van werktuigbouwkundigen en elektrotechneuten.” Wederom een voorbeeld van hoe (technische) samenwerking eruit kan zien.

Dashboard

Interdisciplinaire samenwerking is wat het dashboard anesthesiologen ook zoekt. Maike van Offeren: “Wij willen graag samenwerken aan mensgerichte techniek. Daar hebben we een regisseur voor nodig. De WERKplaats Techniek heeft de faciliteiten en kan de samenwerking optimaliseren.”

Serious game

Tijd voor een (serieus) spelletje. Zo simpel is het natuurlijk niet, maar de gesprekstool Make Me Think is een analoog bordspel waarin professionals met elkaar in gesprek gaan over ethische dilemma’s aangaande technologie. Belangrijkste doel is om het bewustzijn hierover te vergroten.

Gaschromatograaf

Een geïntegreerd productieproces voor de lokale valorisatie van mest naar biobased chemicaliën bij de boer. Ofwel, hoe ontwikkel je uiteindelijk medicijnen en cosmetica uit bijvoorbeeld appels die niet voor verkoop geschikt zijn. Een katalysator moet zorgen voor een goedkope en eenvoudige oplossing. Om het project te laten slagen is vooral geld nodig voor onderzoek en de aanschaf van een betere gaschromatograaf.

Onverwachts onderhoud

Industry 4.0 Predictive Maintenance. Lodewijk Voorhoeve legt uit dat dit staat voor het kunnen voorspellen wanneer er onderhoud gepleegd moet worden. “Nog beter is om te voorkomen dat er onverwachts onderhoud moet plaatsvinden. Hiervoor maken we vooral gebruik van data en machine learning. Ook hier zoekt men verbinding met andere opleidingen.

Mobility Test Center

Mobility is hot. Er zijn al diverse projecten gaande, zowel binnen als buiten (RET, ECT, Connexxion) de hogeschool. Peter Mazereeuw (hoofddocent Technische Informatica): “We willen niet alleen maar testen ‘in de gang’. Met het Rotterdam Mobility Test Center creëren we een (liefst permanente) verkeerstuin van 60 x 60 meter met een slimme infrastructuur waarin we allerlei projecten realistisch kunnen testen. Ook wij zoeken samenwerking en ondersteuning op zowel organisatorisch als financieel vlak.”

CargoPod

Het thema mobiliteit verplaatste zich naadloos naar de aansluitende workshop over de autonome/zelfrijdende CargoPod. “Zouden jullie met ons willen nadenken over een casus?”. Tafelheer Constant Staal (docent/onderzoeker Automotive Engineering) zoekt direct contact met aanwezige docenten om te kijken naar samenwerking. Met elkaar brainstormen leidt tot ideeën als een centraal verzamelpunt van pakketjes waarna de CargoPod het overneemt en de wijk ingaat. Verbinding maken met o.a. gemeentes en partijen is nodig om dit verder vorm te geven.

Waterstof maken op zee

Binnen de minor Waterworld ontwerpen studenten een offshore windpark. Johan Antonissen (docent Maritieme Techniek) vertelt enthousiast: “Met de Clean Energy Trainer kun je op verschillende manieren energie genereren en omzetten naar waterstof. Bijvoorbeeld vanuit zeewater. De waterstof kun je later weer omzetten naar water. Met een laptop kun je alle stappen meten en alle ketens onderzoeken. Verder gaan we binnenkort een windturbine plaatsen bij de RDM. Meerdere studenten zijn nu bezig met het bedenken van de ideale constructie om de turbine te bevestigen. De uitdaging is hoe je dit instituutbreed kunt opzetten.”

Meer weten over de WERKplaatsen en de WERKplaats Techniek van Hogeschool Rotterdam? Kijk op HR.nl/werkplaatsen

0 0

Geef je reactie

Je emailadres zal niet zichtbaar zijn. Vereiste velden zijn gemarkeerd met een *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.