Van de één op de andere dag moest het onderwijs om van fysiek naar volledig online. Het onderwijs van de toekomst, was ineens realiteit. De opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) op Hogeschool Rotterdam reageerde snel en gebruikte deze situatie voor een Design Challenge, onderverdeeld in twee vraagstukken: Blended Learning en Blended Mobility. Derdejaarsstudenten ontwerpen nieuw onderwijs: fysiek, in combinatie met online, rekening houdend met duurzaamheid en inclusiviteit, socialisatie, kwalificatie en subjectivatie. De opdrachtgever? Hogeschool Rotterdam.
Het uitbreken van de coronacrisis bracht docenten Saskia Best en Isabella Voskuijl meteen op een idee. “Het was een te mooie kans om te laten liggen. Op deze manier konden we de actuele context omzetten naar een project. Corona is eigenlijk de katalysator van vernieuwend onderwijs.”
Prangend vraagstuk
Ook Hogeschool Rotterdam is enthousiast over de opdracht en wil serieus met de uitkomst ervan aan de slag. Voorzitter van het College van Bestuur, Ron Bormans daagt de studenten uit. “Dit is echt een prangend vraagstuk. Hoe zou het blended onderwijs van de toekomst bij ons eruit moeten zien? Jullie studenten mogen de concepten aanleveren. Je krijgt daarbij ondersteuning van experts van de Werkplaatsen Onderwijsleertechnologie, Internationalisering en SURF. Ik daag jullie uit.”
Beide projecten richten zich op het reguliere onderwijs van CMD. Blended Mobility heeft ook internationale studenten als doelgroep, legt Saskia Best uit. “Bij onze ontwerpopleiding is een buitenlandverblijf belangrijk en verrijkend, zoals het volgen van een stage of minor of een studiereis. Dat is nu in één klap tot stilstand gekomen. Hoe kan je dat met blended onderwijs oplossen? En hoe kan je het breder maken, denkend aan inclusiviteit? Niet iedere student kan zich een buitenlandse reis financieel veroorloven. Verwacht wordt dat de studenten ook duurzaamheid meenemen, want reizen met het vliegtuig is niet milieubewust.”
Daarnaast is een eis dat de oplossingen innovatief en creatief zijn. “Het gaat echt om vernieuwend onderwijs. Een mooi voorbeeld is een virtuele praktijkruimte voor de opleiding Fysiotherapie, bedacht door een student.”
Studenten uit België
De projecten duren zo’n acht weken. De studenten zijn inmiddels aan de eindsprint begonnen en lekker hard aan het werk, en uiteraard, volledig online. Dat was best even wennen, vertelt student Jocelin Shumbusho Niyonzima. “Natuurlijk is het ook makkelijk, ik heb geen reistijd, maar ik mis wel het gebouw en het samen met mijn medestudenten in één ruimte werken.” Onderdeel van de projecten is het samenwerken met studenten uit België die een soortgelijk project hebben. Regelmatig hebben niet alleen de docenten, maar ook de studenten contact met elkaar. Jocelin: “Twee à drie keer per week hebben we online contact, en geven we elkaar feedback.”
Student Max Löbker neemt zijn eigen ervaringen mee, wat hij voorheen wel kon en nu niet. “Vorig jaar ben ik naar Barcelona geweest om een concept te testen. Hoe zou je dat soort dingen nu moeten doen? Hoe creëer je een groepsgevoel met internationale studenten op afstand? Dat mis je nu ook met je eigen medestudenten. Een platform zou een oplossing kunnen zijn, waar alle studenten aanwezig zijn terwijl ze voor school aan het werk zijn. Hierop kunnen ook workshops worden gegeven, en natuurlijk een vrijdagmiddagborrel. Het leuke is dat we best vrij worden gelaten, hierdoor pakt iedereen weer een ander concept aan. Dat werkt heel inspirerend.”
Vlak voor de coronacrisis uitbrak kwam Elisa Bootz terug uit Spanje waar ze zeven maanden een minor had gevolgd. Een enorme belevenis, die ze iedere student gunt. “Je leert er zoveel van, niet alleen inhoudelijk, maar ook van de kennismaking met andere culturen. Ik neem deze ervaring mee in de verwerking van ons project. We hebben een ‘serious game’ bedacht. Studenten kunnen elkaar uitdagen met culture challenges, ook kunnen ze met elkaar een stad bouwen. Grote kans dat een student uit China de nadruk zal leggen op een punctueel openbaar vervoersysteem en een Nederlandse student zich richt op voldoende fietspaden.”
Onderwijs van de toekomst
CMD docenten Saskia Best en Isabella Voskuijl zijn enthousiast over de concepten en de werkwijze. Saskia: “Het opvallende is dat de oplossingen die tot nu toe zijn bedacht, bijna allemaal online gericht zijn. Dat zal er vast mee te maken hebben, dat ze nu zelf volledig digitaal les krijgen en we ook niet zoveel bewegingsruimte hebben in ons dagelijks leven. De uiteindelijke oplossingen moeten wel meer blended worden, met zowel online en offline elementen.”
Richten deze studenten zich vooralsnog voornamelijk op de opleiding CMD, de bedoeling is dat Blended Learning en Blended Mobility uiteindelijk breed wordt ingezet op Hogeschool Rotterdam. En deze studenten dragen daar hun steentje aan bij. Of zoals Max het zegt: “Het is erg leuk om aan een project te werken wat zich in het nu afspeelt, en waar snel een oplossing voor moet worden bedacht.” Het onderwijs van de toekomst, bedacht door de studenten van nu.